sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah Taala tidak memandang gambaran rupa kamu dan tidak kepada bangsa kamu dan tidak kepada harta benda kamu tapi Dia memandang hati kamu dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat At Tabrani)


Monday, November 1, 2010

360 sedekah yang mesti dilangsai setiap hari = solat dhuha
  mohd hafizuddin hasan dan **sedikit percambahan dari zba ...
 sinambungan dari ......http://ahlibarokah.blogspot.com/



Assalamualaikum semua .Puji dan puja itu sememangnya layak hanya bagi Allah tuhan pencipta . Selawat dan salam keatas junjungan nabi Muhammad s.a.w , keluarganya , sahabatnya sekalian .Kehidupan diatas dunia ini bukanlah kehidupan semata-mata , namun ia menuntut kita membalas budi Allah s.w.t yang menghidupkan kita , memberi makan-minum kepada kita dan sebagainya .Bahkan Allah pernah merakamkan hikmah IA mencipta manusia adalah untuk melihat siapakah antara mereka yang terbaik amalannya .Itu jika dipandang kepada konteks kita dengan Allah s.w.t . Namun sesungguhnya kita juga mempunyai hutang ataupun sedekah yang mesti ditunaikan setiap hari .Dan sedekah itu nilainya 360 .Dimanakah muncul bilangan sedekah ini?
Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda :
في الإنسان ثلثمائة وستون مفصلا فعليه أن يتصدق عن كل كل مفصل في كل يوم بصدقة 

maksudnya : pada setiap manusia itu ada tiga ratus enam puluh sendi , maka wajib keatas setiap manusia untuk bersedekah keatas setiap sendi itu dengan satu sedekah .

Lanjutan dari hadis ini , para sahabat bertanya kepada nabi s.a.w siapakah yang mampu menunaikan 360 sedekah ini?jawab nabi : ludahan yang kamu lihat didalam masjid dan kamu tanamkannya atau sesuatu yang kamu alihkan dari jalan manusia itu sudah memadai . namun jika tidak mampu melakukan perkara itu , dua rakaat dhuha memadai untuk kamu menunaikan sedekah keatas setiap sendi itu .
Wah...lihatlah bagaimana mudahnya ajaran islam .Islam tidak sekali-kali menganjurkan sesuatu diluar kemampuan manusia .Namun ganjarannya berlipat kali ganda .Dua rakaat dhuha menyamai 360 sedekah?subhanallahil 'azim...
Lantaran itu , marilah sama-sama kita memupuk hati sanubari kita untuk melaksanakan solat dhuha walaupun dengan 2 rakaat .Untuk mendapat ganjaran yang lebih , sayugia ditambah kepada 4 , 6 atau 8 rakaat . Itulah bilangan rakaat sunat dhuha , paling kurang 2 paling banyak 8.
Disana terdapat beberapa faedah yang terdapat dalam solat sunat dhuha . Antaranya :
1-boleh mengawal diri dari godaan syaitan .
2-menghapuskan dosa-dosa kecil .
3-berada dalam payungan Allah .
4-murah rezki .
5-melangsai 360 sedekah sendi manusia .

**SOLAT SUNAT DHUHA (ringkas)

1) Bilangan rakaat : 2 hingga 12 rakaat (2 rakaat 1 salam)
2) Waktu : Pagi anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi
Niatnya:
.......................................................
"Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"
Baca ketika sujud yang terakhir - 3 kali
 .............................................................
Para ulama' ada mengesyorkan doa solat sunat dhuha yang seeloknya dibaca oleh kita semua :
اللهم إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَاءُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ اللهم إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مُعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَاْمًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ وَبِحَقِّ ضُحَاءِكَ وَبَهَاءِك وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ وَعِصْمَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّا لِحِينَ

**Maksudnya:

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, 
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah, 
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, 
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Itulah sedikit coretan yang dapat dikongsi bersama mudah-mudahan ia bermanfaat dan menjadi bekalan kita disana nanti insyaallah...wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment