sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah Taala tidak memandang gambaran rupa kamu dan tidak kepada bangsa kamu dan tidak kepada harta benda kamu tapi Dia memandang hati kamu dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat At Tabrani)


Monday, October 11, 2010

Fahamilah solat anda dengan mengetahui...

Terjemahan Bacaan di dalam solat

Sinambungan dari ........ http://zana1038.blogspot.com/2005/06/terjemahan-bacaan-di-dalam-solat.html
Takbiratul-Ihram & Takbir 
Allah Maha Besar. 

Doa Iftitah 
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam. 

Al-Fatihah 
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat. 

Bacaan ketika rukuk 
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya. 

Bacaan ketika bangun dari rukuk 
Allah mendengar pujian orang yang memujinya. 

Bacaan ketika iktidal 
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian. 

Bacaan ketika sujud 
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya. 

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud 
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku. 

Bacaan ketika Tahiyat Awal 
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad. 

Bacaan ketika Tahiyat Akhir 
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung. 
Doa Qunut 
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
*catatan : sila lihat comments untuk tambahan ilmu

1 comment:

  1. sinambungan dari laman web
    http://interaksidenganallah.blogspot.com/

    Khusyuk Solat
    Bismillahirahmanirrahiim.

    Solat adalah saat pertemuan hamba dengan Allah. Ia adalah masa seorang hamba berbisik-bisik dengan Rabb yang Maha Mendengar. Saat ini adalah saat yang paling istimewa dalam hari-hari seorang mukmin. Jika seseorang mukmin itu tidak khusyuk dalam solatnya maka ia kekurangan satu syarat besar sebagai seorang mukmin. Firman Allah; Beruntunglah orang mukminun, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya.

    ROH itulah diri yang bersolat

    Diri manusia yang sebenarnya adalah roh. Dia lah yang solat. Jasad ini adalah tempat tinggal roh di alam jasad ini. Bila jasad, rumah roh berhadap kepada Kaabah, rumah Allah, maka roh sepatutnya berhadap kepada Allah. Roh berhadap kepada Allah di alam roh. Bia manusia tidak dapat meneroka alam roh maka dirinya tidak dapat berhubung dengan Allah. Bukan kerana Allah berada di alam roh, tetapi manusia itu terdinding dengan alam jasad hingga tidak terbuka mata rohaninya. Bila rohaninya terbuka maka hubungannya dengan Allah akan mencapai martabat ihsan. Ihsan ialah engkau beribadat kepada Allah seolah-olah engkau melihatNya. Dan jika engkau tidak melihatnya Dia melihat kamu.

    Roh yang kembali ke maqam ihsanlah yang boleh berinteraksi dengan Allah. Hanya roh yang boleh berinteraksi dengan Allah sahaja yang khusyuk. Buka sahaja di dalam solatnya. Di dalam ibadah lain juga roh ini akan khusyuk. Bahkan setiap saat roh ini mampu khusyuk.

    Bagaimana Mahu Kembali ke maqam Ihsan.

    Kata Syaikhuna, Syaikh Hj Ibrahim AsySyathori, roh itu perlu dikembalikan ke alam asalnya. Barulah ia akan mencapai maqam muraqabah dan maqam musyahadah. Kedua-dua maqam ini adalah adalah maqam ihsan yang diisyaratkan oleh Baginda Nabi Besar Muhammad sallallahualaihi wasallam. Untuk kembali ke alamnya roh perlu kembali merenangi alam-alam yang dilalui sebelum ia zahir ke alam jasad ini melalui ibu dan bapanya. Roh perlu mengikuti syariat Nabi Muhammad. Dan roh perlu mengambil perjalanan yang boleh membuka alam kerohaniannya. Dan roh perlu dibimbing oleh seorang guru yang akan membimbingnya untuk kembali ke alam roh.

    Jadi, khusyuk itu tidak semudah kita menghafaz makna bacaan atau yang terbaru penulis dengar adalah dengan menghadirkan ayat-ayat bacaan di depan mata. Ianya adalah peri hal perhubungan roh dengan Allah. Jika roh itu amat merindui Allah, maka hidupnya, ibadahnya dan solatnya adalah dalam kerinduan. Jika dalam kecintaan maka khusyuknya adalah kecintaan kepada Tuhannya.

    Para ulama rohani telah menggariskan pelbagai sistem untuk membawa roh pulang ke alam roh. Rahsia sistem atau manhaj ini tersimpan dalam sekolah-sekolah pendidikan yang mereka bina. Sekolah-sekolah inilah yang dinisbahkan dengan nama-nama ulama rohani yang mengasaskannya. Sekolah-sekolah ini juga disebut tariqah. Tariqah Qadiriah diasaskanoleh Syaikh Abdul qadir Al jailani. Tariqah Syatthoriayah dinisbahkan kepada nama Syaikh Abdullah Syatthar. Tariqah Naqsyabandi pula, Syaikh Bahauddin qaddasalLahusirruhum. Lahumul Fatihah.

    Jika seorang Islam itu tidak mengambil bimbingan melalui mana-mana tariqah, maka bagaimana dia boleh kembali ke alam roh dan hidup dalam khusyuk.

    Wallahua'lam
    abi ahmad
    kedai telefon bimbit zahari
    bandar kt 30/11/2008
    Posted by Al Faqir, Abi Ahmad at 3:07 PM

    ReplyDelete